سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  بهار 1386 - مهندسی صنایع
خداوند، انگشت نما شدن در عبادت و انگشت نماشدن در برابر مردم را ناخوش می دارد . [امام رضا علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
12796
بازدیدهای امروز وبلاگ
1
بازدیدهای دیروز وبلاگ
0
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
بهار 1386 - مهندسی صنایع
لوگوی وبلاگ
بهار 1386 - مهندسی صنایع
فهرست موضوعی یادداشت ها
مهندسی صنایع[3] . سرگذشت شرکتهای بزرگ[2] . سیستمهای اطلاعاتی[2] . کنترل پروژه .
بایگانی
بهار 1386
اوقات شرعی
جستجوی وبلاگ
 :جستجو

با سرعتی بی نظیر و باور نکردنی و اعجاب انگیز متن یادداشتهارا کاوایش کنید!

اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن بررسی شرکت DELL... شنبه 86 اردیبهشت 1  ساعت 8:33 صبح

بررسی شرکت DELL...
اطلاعات بررسی شرکت Dell امروزه شرکت های کوچک و بزرگ با حرکات سراسیمه و شتابان بسرعت بسمت استفاده از محیط جدید ( اینترنت ) برای ارائه کالا و یا خدمات می باشند. علت این همه تعجیل و بنوعی شیدائی در چیست ؟ شرکت Dellیکی از موفقترین شرکت های موجود در زمینه تجارت الکترونیکی است . بدین منظور شایسته است در این بخش به بررسی وضعیت شرکت فوق در زمینه تجارت الکترونیکی پرداخته و از این رهگذر از تجارب موجود استفاده کرد. یکی از صدها شرکتی است که کامپیوترهای شخصی تولیدی خود را در اختیار مشتریان حقیقی و یا حقوقی قرار می دهد. فعالیت اقتصادی با درج آگهی در پشت جلد مجلات کامپیوتری و فروش کامپیوتر از طریق تلفن ، آغاز گردید. امروزه حضور شرکت در عرصه تجارت الکترونیکی بسرعت متداول و عمومی شده است .شرکت فوق ، قادر به ارائه کالاهای بیشماری از طریق وب شده است . بر اساس آمارهای موجود ، فروش روزانه Dell ، چهارده میلیون دلار بوده و تقریبا" 25 درصد فروش این شرکت از طریق وب انجام می گیرد. شرکت قبل از استفاده از تجارت الکترونیکی ، اکثر سفارشات خود را از طریق تلفن اخذ و با استفاده از پست آنها را برای خریداران خود ، ارسال می کرد. با توجه به فروش 25 درصدی شرکت فوق از طریق وب می توان به جایگاه و اهمیت موضوع تجارت الکترونیکی بیش از گذشته واقف گردید.
در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* در صورتیکه شرکت توانسته باشد، میزان فروش از طریق تلفن را 25 درصد کاهش و 25 درصد به میزان فروش خود از طریق وب بیفزاید ، دلیل روشن و قاطعی برای وجود مزایای تجارت الکترونیکی وجود ندارد؟ صرفا" کامپیوتر عرضه می نماید. در صورتیکه مدیریت فروش از طریق وب هزینه های کمتری را به یک سازمان تحمیل نماید و یا افرادیکه از طریق وب کالای خود را خریداری می نمایند ، اقدام به خرید تجهیزات کمکی دیگری نمایند و یا اگر هزینه های عملیات فروش از طریق وب بمراتب کمترشده و یا اگر ارائه کالا بر روی وب باعث افزایش خریداران و حجم عملیات فروش گردد ، استفاده از تجارت الکترونیکی برای شرکت Dell مقرون بصرفه و توام با افزایش بهره وری بوده است .
* در صورتیکه شرکت Dell ، در فرآیند فروش کالا از طریق وب ، فروش سنتی و مبتنی بر تلفن خود را از دست ندهد ، چه اتفاقی می افتد؟این موضوع می تواند صحت داشته باشد ، این موضوع به تمایل عده ای برای خرید کالا از طریق وب بستگی خواهد داشت . گرایش بسمت خرید از طریق اینترنت بصورت یک نیاز مطرح شده است و از این بابت نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت .
* در رابطه با فروش عقیده ای وجود دارد که : زمانیکه یک مشتری کار خود را با یک فروشنده آغاز می نماید ، نگهداری آن مشتری برای فروشنده بمراتب راحت تر از جذب مشتریان جدید است . بنابراین در صورتیکه تصمیم به ایجاد یک وب سایت زودتر اتحاذ گردد ، نسبت به سایر فروشندگان که بعدا" تصمیم فوق را اتخاذ خواهند کرد ،پیشقدم خواهید بود. شرکت سایت خود را خیلی زود طراحی و پیاده سازی نموده و از این طریق از سایر رقبای خود پیشی گرفته است . عوامل سه گانه فوق ، دلایل عمده بسمت استفاده از تجارت الکترونیکی است .
گیرائی تجارت الکترونیکی دلایل زیر علل گیرائی و جاذبه فراوان تجارت الکترونیکی است :
* کاهش هزینه ها . در صورتیکه سایت تجارت الکترونیکی بخوبی پیاده سازی گردد ، هزینه های مربوط به ثبت سفارش قبل از ارائه کالا و هزینه های خدمات پس از فروش بعد از ارائه کالا کاهش می یابد.
* خرید بیشتر در هر تراکنش . سایت آمازون ویژگی را ارائه می دهد که در فروشگاههای معمولی نظیر آن وجود ندارد. زمانیکه مشخصات یک کتاب را مطالعه می نمائید ، می توان بخشی با نام " افرادیکه کتاب فوق را سفارش داده اند ، چه چیزهای دیگری را خریداری نموده اند " ، را نیز مشاهده نمود. بدین ترتیب امکان مشاهده سایر کتب مرتبط که سایرین خرید نموده اند ، فراهم می گردد.بنابراین امکان خرید کتب بیشتر توسط مراجعه کنندگان به سایت نسبت به یک کتابفروشی معمولی بوجود خواهد آمد.
* در صورتیکه وب سایت بگونه ای طراحی شده باشد که با سایر مراحل مربوط به تجارت الکترونیکی درگیر شده باشد ، امکان اخذ اطلاعات بیشتری در رابطه با وضعیت کالای خریداری شده برای مشتریان وجود خواهد داشت . مثلا" در صورتیکه شرکت وضعیت هر کامپیوتر را از مرحله تولید تا عرضه ، ثبت نماید ، مشتریان در هر لحظه قادر به مشاهده آخرین وضعیت سفارش خود خواهند بود.

  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن تاریخچه شرکت نوکیا شنبه 86 اردیبهشت 1  ساعت 8:28 صبح

تاریخچه شرکت نوکیا

بیش از3/1 گوشیهای همراه سراسر جهان را نوکیا تولید می کند تقریباً 60هزار نفر از کارمندان نوکیا در 120 کشور و 5 قاره پراکنده شده اند . ما در بررسی رقیبان امروزی نوکیا انضباط محسوسی می بینیم ، تمامی آنها با یک برنامه توسعه منظم شروع به تولید گوشی همراه میکنند اما نوکیا متفاوت با سایر شرکتها است و این طرح کاری را رد می کند .
این شرکت بیش از 100 سال کاغذ و چکمه های پلاستیکی تولید میکرده است و تنها از حدود 10سال قبل به سوی فن و تکنیک تلفن سوق داده شده است. حدود یک دهه پیش این احتمال می رفت که نوکیا از راس تجارت جهانی کنار برود این مطلب در تجارت تلفن مساله جدیدی بود و اریکسون (Ericsson) قصد تصاحب آنرا داشت اما نوکیا کنار نرفت و هم اکنون موقعیت آن حتی از اریکسون هم بهتر می باشد .

کاغذ به عنوان یک شروع
نوکیا در سال 1864 در فنلاند در حوالی رودخانه نوکیا بنا شد جنگلها ، رودخانه ها و دریاچه های فراوانی وجود داشت ، این مساله افتخار ملی فنلاند محسوب می شود . بنا براین تحت چنین شرایطی صنعت کاغذ روی کار آمد . فردریک آدستوم(Fredrik Idestam) مهندس فنلاندی یکی از تاجران این صنعت شد . متاسفانه او تجربه کافی در این زمینه تجاری را نداشت . بنابراین این تکنولوژی را از آلمانی ها فرا گرفت . او از یک کارخانه تولید کاغذ در آلمان دیدن کرد . مالک ان کارخانه این صنعت را برای مدت چند سالی توسعه و آنرا به عنوان یک راز بزرگ پنهان کرده بود . اما آدستوم کارگران را متقاعد به نشان دادن کارخانه کرد . آنها یک نمایشگاه واقعی را به مهندس فنلاندی ارائه کردند . زمانی که صاحب کارخانه این مساله را مشاهده کرد عاجز شد و مهمانش را بیرون کرد اما این مساله اهمیت نداشت زیرا آدستوم آنچه را که می خواست دیده بود .
زمانیکه آدستوم به فنلاند برگشت کارخانه تولید کاغذ خودش را بنا کرد . بعد از گذشت چند سال در سال 1867 او اختراعش یعنی خمیر چوب را در نمایشگاه چوب پاریس عرضه کرد ویک
مدال برنز جایزه گرفت . بعد از این مساله همه نوکیا را می شناختند . بنابراین آدستوم به تمامی محصولات برچسب نوکیا زد . وزمانی که بعد از چند سال این شرکت شروع به ارائه محصولات جدیدی کرد آدستوم هنوز همین برچسب را روی همه محصولات می زد . بازاریان امروزی این ابتکار آدستوم را نیز به نظامنامه افزودند .
اما تمام عملکردهای آدستوم خیلی هم ابتکاری نبودند . زمانی که دامادش گستاف فوگلهوم (Gustaf Fogelholm) ( اودر سال 1895رئیس شرکت نوکیا شد ) تصمیم به راه اندازی شرکت تولید نیرو گرفت فردریک تنها مخالفش بود اما گستاف در برابر پدر زنش پیروز شد و اولین کارخانه تولید نیرو را در سال 1903 و دومین کارخانه اش را در سال 1913 بنا کرد .

کارخانه پلاستیک سازی :

تولیدات کارخانه پلاستیک سازی فنلاندی (FRW) سرآمد محصولات پلاستیکی فنلاند بودند روزی رییسان این کارخانه به خارج ازهلسینکی (Helsinki) رفتند . انها قصد داشتند کارخانه جدیدی در کنار همان رودخانه نوکیا نزدیک کارخانه نوکیا بسازاند.
در اغاز قرن 20 نوکیا به دنبال سهام دارانی میگشت . همسایه نوکیا ، FRW بزرگترین سهام دار آن شد . در طی جنگ جهانی تجارت کاغذ نوکیا افت زیادی کرد اما صنعت لاستیک سازی FRW پیشرفت زیادی داشت . تعدادی کاتالوگ قدیمی در دست می باشد ، این شرکت 250 مدل چکمه های پلاستیکی را به بازار عرضه کرده بود . امروزه کارخانه های بزرگ قادر به ارائه چنین اقسام مختلفی از یک نوع محصول نمی باشند . بنابر این شریک نوکیا اقتدار بیشتری کسب نمود و سهام های آنرا بدست آورد . نوکیا تنها قسمتی از یک شرکت بزرگ شد . در سال 1922 کارخانه کابل سازی فنلاندی به آنها ملحق شد . این مساله جالب است اما کاغذ و پلاستیک و کابل برق با همان برچسب نوکیا فروخته می شدند .
اما رئیسان هر سه شرکت مخالف یکی شدن شرکتها بودند . این پیوند فقط در سال 1967 ایجاد شد . یک پیمان ( گروه نوکیا ) در یک صنعت ، کاغذ پلاستیک و کابل . آخرین مورد و مهمترین بخش صنعت علم الکترونیک صنعتی بود .

جرقه های الکتریکی :
نوکیا با روسیه ارتباط کاملاٌ محسوسی داشت . بعد از جنگ جهانی دوم متحد آلمان یعنی فنلاند مجبور به پرداخت غرامت به اتحادیه جماهیر شوروی تا سال 1952 شد . این غرامتها شامل کابل های برقی بود که به وسیله کارخانه کابل سازی فنلاندی تولید می شدند . این شرکت مجبور بود دو برابر کابلی را که قادر به تولیدش بود را فراهم کند . تنها دلیل انجام این کار حس وظیفه و وطن پرستی این شرکت بود . بعداز پرداخت تمامی غرامتها، اتحادیه جماهیر شوروی اصلی ترین شریک گروه نوکیا شد . در میان دهه 60 نوکیا حدود 20% تولیداتش را به شوروی صادر می کرد . علی رغم نظرات مثبت در مورد شریک نوکیا جورن وسترلند ( Bjorn Westerland) رئیس جمهور تمام مدت حس بدی داشت او بیان می کرد : اگر روزی کرملین ( Kremlin) بگوید نه ما کل صنعتمان را از دست خواهیم داد . اما کسی مایل نبود این آینده نگری بدبینانه را بشنود .
در سال 1977 کاری کایرامو (Kari Kairamo) رئیس شرکت نوکیا شد . کایرامو در همکاریش با آمریکا تجربه زیادی کسب کرده بود و بر خلاف پیشینیانش به اتحادیه شوروی تکیه نکرد او کاملاً غربی بود . او مایل بود مسائل را در طی جلسات غیر رسمی به صورت کاملاً اتفاقی اداره کند و ارتباطات شخصی برایش بسیار حائز اهمیت بودند . اودر مقایسه با پیشینیانش در میان جمع مهربانتر بود .در طی دوره او بر روی تولید نیرو والکترونیک تاکید بیشتری می شد .
الکترونیک مصرفی اصلی ترین حرفه شرکت نوکیا در سال 1987 بود کایرامو تلاش زیادی برای بین المللی کردن شرکت نمود و توجه اش به سمت اروپا متمرکز شد . نوکیا در دوره ریاست کایرامو چند محصول بزرگ ( تلویزیون و کامپیوتر ) تولید کرد که به هر حال در زمان تولید احتمال خطر کردن هم وجود داشت .
در سال 1986 کایرامو با ارائه دفترچه های جدید راهنمای داخلی که خودش مسئول آن بود در سرپرستی این صنف تغییری ایجاد کرد . او مدیری دلسوز و خوش برخورد بود که به ارتباط برقرار کردن با دیگران علاقه داشت . به هر حال از اقتدار زیاد او در سال 1988 یعنی زمانیکه نوکیا به علت عدم تولید و موارد کاری مختلف به سمت رکود مالی می رفت کاسته شد .

مدیر کنونی نوکیا :
در سال 1986 کایرامو جورما اولیلا (Jorma Ollila) را به عنوان مدیر اجرایی جدید نوکیا منصوب نمود . اولیلا در سالهای 1986 تا 1989 سمت معاونت رئیس را به عهده داشت . بعد از این دوره او به عنوان مدیر بخش گوشی همراه مشغول به کار شد . او در سال 1992 مدیر اجرایی نوکیا شد .
در سال 1981 نوکیا با مدیریت کایرامو استاندارد NMT گوشی همراه را ارائه کرد که در روسیه و اروپای شمالی بسیار مورد توجه واقع شد . در سال 1987 نوکیا تولید اولین گوشی NMT (Mobira City man) را آغاز نمود .
گام بعدی راه اندازی شبکه GSM بود . در سال 1989 نوکیا اولین شبکه GSM را به شرکت فنلاندی رادیو لینجا (Radio Linja) فرستاد . رئیس جمهور فنلاند در سال 1991 اولین تماس GSM را برقرار کرد . نوکیا در سال 1992نسلهای قبل تمامی گوشیهای GSM جدید خودش را چنین معرفی نمود : نوکیا 1011
بنابراین تجارت اصلی نوکیا تولید گوشیهای همراه شد و همانطور که قبلاً ذکر نمودیم جرما اولیلا به عنوان مدیر اجرایی آن منصوب شد .
نیازی به توضیح زیادی در مورد گوشیهای نوکیا نمی باشد این گوشیها محبوب ترین گوشیها در تمام دنیا می باشند . نوکیا تنها در ایالت متحده بعد از موتورولا (Motorola) دومین جایگاه را به خود اختصاص داد . اما این مساله اهمیت چندانی ندارد زیرا نوکیا امروزه 38% از بازار جهانی گوشی تلفن همراه را در اختیار دارد .
تولیدات نوکیا تنها به گوشیهای همراه ختم نمی شوند : اکثر محصولاتش به همراه یکسری وسایل اضافی می با شند . نوکیا اولین شرکتی بود که چنین قطعات طراحی شده را به عنوان قابهای قابل تعویض ارائه می کرد تولید کنندگان دیگر بعد از نوکیا اقدام به این کار کردند . همچنین این شرکت دارای نوع آوری ها ی دیگری نیز می باشد برای مثال آخرین نوع آوری آن 5140 اولین گوشی GSM با قابلیت صحبت کردن تنها با یک حرکت است .
بنابراین حقیقتاً نوکیا در راس ارتباطات تلفنی قرار داشت و حضور آن در بازار همچنان پررنگتر می شد . نمیتوان چنین پیشن بینی کرد که این موقعیت در آینده ثابت بماند اما هم اکنون چنین به نظر می رسد که نوکیا توانایی جذب درصد بیشتری از بازار را دارد . اما متاسفانه هیچکس نمی داند که چنین خواهد شد یا نه؟


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن ام اس پروژکت- قسمت اول دوشنبه 86 فروردین 27  ساعت 9:36 صبح

عنوان مقاله: ام اس پروژکت- قسمت اول
نویسنده/مترجم: امیرحسین محتسبی
تاریخ: n/a
تعداد صفحات: n/a

مایکروسافت پروژکت - قسمت اول

ام.اس پروژکت چیست ؟ چه کاربردی دارد؟

 ام.اس پروژکت یک وسیله مدیریت پروژه های طولانی است که مورد کاریرد معلمان ، دانش آموزان ، سرپرستان و کارمندان جهت مدیریت زمان و کنترل جریان کار هر گونه پروژه یا کاری است. استفاره از جداول و فهرست پروژه ها می تواند انجام کار های بزرگ را مدیریت کند و همچنین قابلیت مدیر را در تغییر جدول کاری و زیر پروژه ها افزایش می دهد.

پنجره پروژه

 در کنار اجزاء معمول پنجره ها از قبیل دکبه خروج ، عنوان و غیره ام.اس پروژکت امکاناتی دارد که ممکن است شما آنها را قبلاً در برنامه های صفحه گسترده دیده باشید مانند ستون ها و سطر ها و میله فرمول که برای نگارش استفاده می شود.اطلاعات در سلول ها مانند پایگاه اطلاعاتی (اکسس) وارد می شوند و همچنین راه و روش های به خصوصی برای کار با پروژه ها وجود دارد.جعبه ابزار استاندارد که در زیر منو ها قرار دارد حاوی دکمه هایی برای کار های معمول است. بعضی از اعمال آنها در ام.اس پروژکت شامل لینک کردن و حذف لینک ، وارد کردن اطلاعات کاری و مشخص کردن منابع است. همچنین جعبه های پایین افتادنی (Drop Down Boxes) وجود دارند که شامل اطلاعات گروه ها هستند.

 نما ها و جداول (Views and Tables) نماها (Views)

 به شما اجازه می دهند که در شکل خاصی به زیر مجموعه پروژه ها دسترسی داشته باشید . برای مثال نمای پیش فرض جدول Gantt که نام دارد اطلاعات اساسی کار را در ستون ها و گراف نمایش می دهد.

گام اول: طرح ریزی و برپا کردن پروژه

 در گام اول با برپایی و نگاه به مقدمات مورد نیاز برای پروژه شما آغاز می کنیم . این بهترین کار در مرحله آغازین پروژه شماست . در آ نها را در جدول Gantt پیاده سازی می کنیم.

بر پایی و درک یک نمودار Gantt

قبل از باز کردن پروژه بهتر است بعضی از عناصر پروژه مشخص شوند. درک مایلستونهای پروژه و تشخیص ستون فقرات اصلی پروژه به شما در استفاده از آن بسیار کمک می کند. قسمت اصلی کار با پروژه درک جدول Gantt است . برای اطلاعات بیشتر در مورد نمودار Gantt به قسمت منابع رجوع کنید .

Milestones Tasks     
Topics Settled Meeting Topics
Book Facilities
 Facilities and Participants Booked Book Speaker & Participants
Call Caterer
Caterer and A.V. Support booked Call Audio Visual Support

 شروع

وقتی شما یک ایده روشن و واضح از وظایفی که می خواهید بکنید و مایلستونهای آنها دارید ، شما می توانید پروژه را شروع کنید. حالا شروع به اضافه کردن وظایف در جدول زمانی بکنید. با وظایف فوری شروع کرده و به وظایف غیر ضروری پایان دهید.برای مثال اگر برای یک ملاقات برنامه ریزی می کنید در این صورت برنامه ریزی باید به صورت زیر باشد :

اضافه کردن وظایف و مایلستونهای

 برای شروع ، وظایف و مایلستونهای آنها را در پروژه اضافه کنید ، به سادگی روی اولین سلول وظایف کلیک کنید . تمام وظایف و مایلستونها را از ابتدا به انتها در جدول وارد کنید. وقتی تمام وظایف را وارد کردید حال شروع به تعیین طول مدت انجام آنها بپردازید.

 تعیین مدت زمان

 مایلستونها باید به روی 0 day duration تنظیم شده باشد ، برای تنظیم یک مدت زمانی روی سلول مدت زمان مربوطه کلیک کنید . سپس با دکمه های بالا و پایین می توانید مدت زمان روز هایی که پروژه طوا می کشد را تعیین کنید. (توجه: جزئی از روز با اعداد اعشاری مشخص می شوند مانند : 0.25 برابر 2 ساعت یا یک چهارم روز کاری است.) وقتی مدت زمان کار ها مشخص شد سپس شما باید تاریخ شروع را تغییر داده و وظایف مختلف را روی نمدار زمانها ردیف کنید. زمان شروع زمانی است که شما می خواهید پروژه در آن زمان شروع شود.

تنظیم زمان شروع پروژه

برای تغییر زمان شروع پروژه ، بر روی لیست سلول start (شروع) کلیک کنید . یک تقویم بر روی صفحه ظاهر می شود که زمان شروع مورد نظر خود را برای شروع در آن انتخاب کنید. به همین ترتیب شما می توانید نوار آبی رنگ را در قسمت زمان حرکت دهید و زمان شروع را انتخاب کنید. وقتی نوار آبی رنگ یک وظیفه تغییر محل دهد برنامه از شما در مورد اینکه آیا این وظیفه به وظایف قبلی وابسته است از شما سوال می کند . اگر این وظیفه به وظایف قبلی وابسته است بهتر است که آنها را به هم پیوند دهیم ( برای مثال شما احتیاج به دعوت افراد به کنفرانس دارید تا بفهمید چند نفر باید مورد پذیرایی قرار بگیرند.) ما از زمان پایان پروژه نهایی که در اینجا کنفرانس است آگاهی داریم ولی به ترتیب وظایف را در موعد های مقرر قرار می دهیم . شما همچنین برای ایجاد پیوند می توانید با گرفتن کلید Ctrl و انتخاب وظایف مورد نظر و سپس فشردن دگمه Link یک پیوند ایجاد کنید.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن سیستمهای اطلاعاتی چیست؟ دوشنبه 86 فروردین 27  ساعت 9:26 صبح

عنوان مقاله: سیستمهای اطلاعاتی چیست؟
نویسنده/مترجم: آمنه راد
تاریخ: n/a
تعداد صفحات: n/a

سیستم اطلاعاتی چیست؟

  یک سیستم اطلاعاتی چیست؟

  ازلحاظ تکنیکی یک سیستم اطلاعاتی رامی توان به عنوان مجموعه ای ازاجزاءمرتبطکه اطلاعات راجمع آوری (یابازیابی)،پردازش ،ذخیره وتوزیع می کنند،درنظر گرفت.این اطلاعات برای تصمیم گیری وکنترل درسازمان مورداستفاده واقع می شوند.علاوه براستفاده ای که ازاطلاعات درتصمیم گیری،هماهنگی وکنترل به عمل می آید،سیستم های اطلاعاتی می توانندبه مدیران وکارکنان برای تجزیه وتحلیل مشکلات،بصری کردن مقولات پیچیده وساخت محصولات جدیدکمک نمایند. سیستم های اطلاعاتی ممکن است شامل اطلاعاتی درباره ی افرادمهم،محل های مهم،چیزهای دیگری درسازمان یادر محیطی که سازمان رااحاطه نموده است ،باشند. فعالیتهای یک سیستم اطلاعاتی،اطلاعات موردنیازسازمانها برای تصمیم گیری،عملیات کنترلی،تجزیه وتحلیل مشکلات وخلق محصولات یاخدمات جدیدرابدست می دهد.این فعالیتها،ورودی،پردازش وخروجی سیستم می باشند. ورودی داده های جدیدازسازمان یامحیط خارجی آن کسب یاجمع آوری می نماید.پردازش ،این داده های خام رابه شکل بامعنی تری تبدیل می نماید. خروجی،اطلاعات پردازش شده رابه افرادیافعالیتهاییکه ازآنهااستفاده می کنند،منتقل می نماید.سیستم های اطلاعاتی به بازخورنیز نیازدارند.بازخورعبارت است ازخروجی که به افرادمناسبی ازسازمان برگشت داده می شود،تاآنان بتوانندمرحله ورودی رااصلاح یاارزیابی نمایند.دراینجا مضوع مورد توجه ما،سیستم های رسمی،سازمانی وکامپیوتر(CBIS)هستند. سیستم های رسمی براساس تعاریف پزیرفته شده ازداده ها وفرایندهابرای جمع آوری،ذخیره،پردازش،توضیع واستفاده ازداده ها شکل می گیرند.سیستم های رسمی که دراینجاتشریح می شوند،ساخت یافته هستند. یعنی درتطابق قوانین ازپیش تعریف شده ای که نسبتاًثابت هستندوبه سادگی تغیرنمی کنند،عمل می نمایند.سیستم های اطلاعاتی غیررسمی (مثل شبکه پشت سرافرادحرف زدن درادارات)،برعکس براساس توافقات غیرصریح وقوانین اعلام نشده ی رفتاری عمل می کنند.هیچ توافقی درتعریف اطلاعات یا نحوه ی ذخیره سازی وپردازش آن وجودندارد.این سیستم ها برای حیات سازمان اهمییت اساسی دارد،ولی تجزیه وتحلیل کیفیت آنهافراترازحوزه دیداین متن می باشد. سیستم های اطلاعاتی رسمی ممکن است کامپیوتری یارسمی باشند.سیستم های دستی ازتکنولوژی مدادوکاغذسودمی برند.این سیستم های دستی برای جوابگویی به نیازهای مهم،استفاده می شوندولی آنهاهم مورد بحث این متن نیستند.سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری (CBاIS)برعکس ازسخت افزارکامپیوتروتکنولوژی نرم افزاری برای پردازش وتوزیع اطلاعات استفاده می کنند.ازاینجابه بعدوقتی ازعبارت سیستم اطلاعاتی استفاده می کنیم،منظورCBISمی باشد:سیستم های رسمی سازمانی که برفن آوری رایانه تکیه می کنند.

دیدگاه کسب وکاردرمورد سیستم اطلاعاتی

 ازیک دیدگاه کسب کارومدیریتی،سیستم های اطلاعاتی بسیار فراترازماشینهای ورودی_پردازش_خروجی هستندکه درخلاءعمل می کنند.ازدیدگاه کسب وکاریک سیستم اطلاعاتی،یک راه حل سازمانی ومدیریتی براساس فن آوری اطلاعات دربرابرچالشی است که ازسوی محیط تحمیل می شود.این تعریف رابه دقت بررسی کنید،زیرا این تعریف برماهیت سازمانی ومدیریتی سیستم اطلاعاتی تاکید دارد:سیستم های اطلاعاتی راه حل های کلان سازمانی برای چالشهاومشکلات ایجادشده درمحیطکسب وکارمی باشند.برای درک سیستم های اطلاعاتی برای آشنابودن درزمینه سیستم های اطلاعاتی درمقابل آشنابودن درزمینه کامپیوتر،یک مدیربایدابعادجامع تری ازسازمان،مدیریت وفن آوری اطلاعاتی سیستم ها،وقدرت آنهابرای ارائه راه حل برای چالش های کاری که دراین متن توضیح داده میشوندرادرک کند.برای طراحی واستفاده موثرازسیستم های اطلاعاتی ،بایدابتدامحیط،ساختار،عملکرد وسیاستهای سازمانی ونیزنقش مدیریت وتصمیم گیری مدیریت رادرک نمود،سپس باید قابلیتهاوفرصتهای ایجادشده توسط فن آوری اطلاعاتی معاصررادرارائه راه حل بررسی نمود.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن بهبود مستمر دوشنبه 86 فروردین 27  ساعت 9:13 صبح

عنوان مقاله: بهبود مستمر
نویسنده/مترجم: امین محبی
تاریخ: 21/05/1385
تعداد صفحات: 4

بهبود مستمر :

 در این مرحله است که کمپانی بر صدد درک این مطلب بر می آید که این امتیاز در مدیریت پروژه یک راه بدون پایان است .

این مرحله دارای 4 خصوصیات است که عبارتست از :

1-   سازمان باید فایلهای درسی آموزنده ای از جلسات توجیح کننده در آخر هر پروژه بوجود بیاورد . مطالعه شده در آخر هرپروژه ، بحث در مورد اشتباهات رخ داده و دانشهای آموخته شده ، بسیار پر اهمیت هستند در جلوگیری از تکرار اشتباهات .

2-      دانش آموخته شده در هر پروژه باید به دیگر پروژه ها و تیمها منتقل شود .

این کار می تواند از طریق بحث های انجام شده در جلسات تمرینی و برنامه های تمرینی انجام شود .

3- کمپانی باید یک برنامه میاندار را به رسمیت بشناسد برای مدیران پروژه های آینده از بین برنامه های میاندار انتقال داده شود .

4- آخرین خصوصیات این مرحله فهم وسیع است که طراحی استراتژی برای مدیریت پروژه یک فرآیند مداوم و پیاپی است .

مستند سازی نتایج پروژه در فایلهای آموخته شده درسها و آماده کردن مطالعه موردی ممکن است به سختی انجام شود . مردم از هر دوی پیروزی و شکست چیزهایی می آموزند .

یک نظریه اجرایی می گوید پروژه هایی که  شکست می خورند حاکی از اینست که ما هیچ چیزی نیاموختیم . نظریه اجرایی دیگر می گوید بازگویی پروژه ، زمان را هدر می دهد مگر اینکه چیزی از آنها بیاموزیم .

مستند سازی موفقیت ها آسان است . اما مستند سازی اشتباهات بسیار دشوارتر است چون مردم نمی خواهند که اسمشان به اشتباهات الحاق شود بخاطر ترس از مجازات . کارمندان شرکت می دانند کدام افراد روی پروژه ها کار کردند حتی زمانی که مطالعه موردی تغییر چهرده دهد . یک فرهنگ قوی ، محتاج مستند سازی اشتباهات کار به صورت مؤثر است .

مناطق بهبود مستمر :

روش شناسی های مدیریت پروژه باید بهبود مستمر را طی کند . این ممکن است به صورت استراتژیک مهم باشد برای جلو ماندن در رقابت ها ، بهبود های مستمر در یک روش شناسی ممکن اس توسط فاکتورهایی از قبیل دسترسی به نرم افزار های بهتر ، یک فرهنگ مستمر یا تمرین ساده و آموزش مصرف روش شناسی هدایت شود . فاکتورهای هدایت کننده خارجی عبارتند از :

ارتباط با مصرف کننده و تأمین کننده ، فاکتورهای قانونی و حقوقی ، فاکتورهای اجتماعی ، فاکتورهای فنی و حتی فاکتورهای سیاسی .

 5 منطقه برای بهبود مستمر در روش شناسی مدیریت پروژه به صورت ذیل هستند

1- بهبود فرآیند موجود :

* فرکانس و تکرار استفاده :

آیا می توان استفاده را تمدید کرد ؟

  • دسترسی به مصرف کننده : آیا ما می توانیم روش شناسی را بهبود دهیم برای نزدیک تر شدن به مصرف کنندگانمان ؟
  • تعویض محصول : آیا محصول جدیدی در محل فروش وجود دارد برای جایگزینی و یا بهبود روش شناسیمان ؟
  • شرایط کار بهتر : آیا می توان شرایط کار را عوض کرد برای حذف بخشهایی از روش شناسی ؟
  • استفاده بهتر از نرم افزاری : آیا استفاده از نرم افزارهای بهتر یا جدیدتر به ما اجازه می دهد که قسمت هایی از مستندسازی و گزارشات را حذف کنیم ؟

  2- بهبود فرآیند جامع :

* سرعت تجمع :

آیا راه هایی برای تغییر روش شناسی به منظور افزایش سرعت فعالیت های جامع وجود دارد ؟

  • ملزومات تمرینی : آیا تغییراتی در ملزومات تمرینی در روش شناسی اتفاق افتاده است ؟
  • پذیرش وسیع مستمر : آیا روش شناسی باید به منظور بدست آمدن پذیرش وسیع تغییر کند ؟

3- پیامد رفتاری :

  • تغییرات در رفتار سازمانها : آیا روش شناسی و کاستی رفتار تغییر می کند؟
  • تغییرا ت فرهنگی : آیا فرهنگ ما به اندازه ای که روش شناسی می تواند تغییر کند ، تغییر می کند ؟
  • حمایت مدیریت : آیا حمایت مدیریت تا به جایی بهبود می یابد که روزنه های کمتری مورد نیاز باشد ؟
  • تأثیر بر روی مدیریت غیر رسمی پروژه : آیا فرهنگ متحد   کافی وجود دارد تا مدیریت غیر رسمی پروژه بتواند مورد استفاده قرار بگیرد در یک روش شناسی؟
  • شیفتها در قدرت اقتدار : آیا اقتدار و قدرت تعویض اختیار را به یک بارنده و یا یک روش شناسی جدی تر تبدیل می کند .
  • ملاحظات ایمنی : آیا تغییرات ایمنی یا محیطی اتفاق افتاده است که روش شناسی را تحت تأثیر قرار دهد ؟

 

4- معیاری (Bench mar king)

ایجاد یک مدیریت پروژه (coe) : آیا ما همینک یک گروه هسته ای برای مسئولیت Bench  mar king داریم ؟

Bench  mar king فرهنگی : آیا سازمانهای دیگر فرهنگ بهتری نسبت به روش انجام مدیریت پروژه ما دارند ؟

فرآیند Bench mar king : چه فرآیندهای جدید دیگری سازمانهای دیگر به روش سنجی خود اضافه می کنند .

5- پیامدهای مدیریتی : ( Managerial 1 ssves) 

  • ارتباط با مشتری : آیا تغییری در ارتباط با مشتری هایمان رخ داده است ؟
  • ظرفیت منابع در مقابل نیازها : اگر نیازهای ما نغییر کرده است ، چه اتفاقی برای ظرفیت منابع ما می افتد ؟
  • بازسازی ملزومات : آیا بازسازی باعث می شود که طراحی ملزومات را عوض کنیم ؟

پنج عامل که بالا ملاحظه شد یک کمپانی با یک قالب کاری خوب را برای یک بهبود مستمر بوجود می آورد .

مزایای بهبود مستمر شامل می شود :

شرایط رقابت بهتر

یگانگی و وحدت

آنالیز بهینه شده هزینه

ارزش مشتری مضائف

مدیریت بهتر توقعات مشتری

سهولت انجام کار

 

چرخه بدون پایان THE NEVER-ENDING CYCLE

حقیقت امر اینست که کمال  و رشد در مدیریت  پروژه  به  چرخه  بدون  پایان می انجامد ما می توانیم مزیت مدیریت پروژه را تحت عنوان یک چرخه بدون پایان تعریف کنیم که شامل :

معیاری(Benchmarking) بهینه سازی مستمر ، بهبود روش سنجی انفرادی که مرحله های3,4,5 دوباره تکرار می شوند .

 

بهبود مستمر :

اکثرا رضایت و آسودگی خاطر فرآیند تصمیم گیری را هدایت می کند . این مخصوصا درستی سازمانهاست که به بعضی از درجات عالی مدیریت پروژه دست یافته اند و خودشان از مدیریتشان به رضایت دست یافته اند . آنها اغلب خیلی دیر این را را درک  کردند که  مزایای  رقابت را از دست داده اند .  این  زمانی  اتفاق می افتد که در مورد شناخت اهمیت بهبود مستمر شکست بخورند . که نمودار نیازهای بهبود مستمر را نشان می دهد .


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   محمد صفرچی  

عنوان متن مهندسی صنایع یکشنبه 86 فروردین 26  ساعت 2:16 عصر

مهندسی صنایع

مهندسی صنایع یکی از رشته‌های نوین مهندسی ات. مبانی ریاضی آن در دوره‌ی جنگ جهانی دوم پدیدار شد. این رشته با در هم امیختن اصول ریاضی فنی و مدیریتی سعی در بهبود کیفیت کاهش هزینه تولید و در کل افزایش بهره وری دارد

پدر علم مهندسی صنایع فردریک تیلور است

 گرایش‌ها

این رشته در دانشگاه‌های ایران دارای گرایش‌های زیر است:

درس‌ها

درس‌های اصلی مهندس صنایع:

بازار کار مهندسی صنایع در ایران

مهندسان صنایع در ایران بازار کار بسیار خوبی دارند فارغ التحصیلان این رشته می توانند در کارخانجات ، سازمانهای دولتی و خدماتی ، بیمارستانها و هر جایی که شما فکر کنید مشغول به کار گردند. مدیر تضمین کیفیت ، مدیر نگهداری و تعمیرات ، مدیر برنامه ریزی و کنترل پروژه ، مدیر برنامه ریزی تولید ، مدیر اداری و بسیاری دیگراز سمتها و پستهای سازمانی می تواند مسئولیت این مهندسان در محیط کاری باشد. تهیه طرحهای توجیهی ، طراحی و ایجاد کارخانه ، ارزیابی کار و زمان و .... می تواند به عنوان دیگر تخصصهای این رشته باشد. مهندسان صنایع در ایران دارای انجمن بوده که به عنوان انجمن مهندسی صنایع ایران شناخته می شود. علوم نوین و پر کاربرد امروز مثل مهندسی ارزش ، برنامه ریزی استراتژیک ، مدیریت پروژه ، شش سیگما و ... در ایران طرفداران بسیاری داشته و مهندسان صنایع عرضه کننده این علوم به سایرین می باشد.

 


  نظرات شما  ( )


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">